dimecres, 13 d’agost del 2008

Geòrgia, Ossètia: escala de grisos


Geòrgia ha sigut bombardejada per Rússia. A Madrid i d'altres indrets europeus s'han fet manifestacions contra l'atac rus. A priori jo em situava a favor de Geòrgia i derivava la meva antipatia cap a un país que té les mateixes ínfules de dominar el món que els Estats Units. Però les coses no són mai blanc o negre i aquesta vegada enmig de la confusió general i el soroll de les bombes, les imatges de soldats georgians desmoralitzats i gent plorant han aparegut dues paraules que ja havia sentit, però que no havia interioritzats: Ossètia i independència. Intuint que els russos, aquest cop, no són del tot "els dolents", he hagut de buscar la informació que tots aquests dies he estat obviant perquè, simplement, els conflictes estrangers no m'interessen. Però no m'agrada prendre partit i després descobrir que hi havia aspectes que matisen el conflicte. M'ha ajudat un article a Racó Català del 8 d'agost, i un altre a una web en anglès. Al matí m'he estat llegint el que en diu La Vanguardia i més o menys he apamat el terreny.

La cosa és simple, Geòrgia és un estat independent que té en el seu interior la part escapçada d'un altre país: Ossètia. Ossètia del Nord està integrada a Rússia, mentre que Ossètia del Sud vol separar-se de Geòrgia, unir-se a Ossètia del Nord i integrar-se a Rússia. El conflicte entre Geòrgia i Ossètia és un fet des de 1991, quan es va disoldre la Unió Soviètica i Ossètia es va declarar unida a Ossètia del Nord. A Geòrgia això no va agradar i va començar aleshores una guerra civil. Des de la decada dels 90 Ossètia del Sud és un estat independent, de facto, tot i que no ha estat reconegut com a tal per cap Estat ni cap organisme internacional.

Aquí la cosa es complica quan es fiquen pel mig els "primos de Zumosol" respectius. Geòrgia rep el suport dels Estats Units per conservar la seva unitat, mentre que Ossètia del Sud rep el suport, molt més efectiu, de Rússia. Això em fa pensar que, un cop més, Ossètia i Geòrgia són peces d'escac en una partida entre Rússia i EUA, Ossètia i Geòrgia són el tauler. Massa jocs, quan hi ha vides pel mig. La guerra freda, pel que es veu, encara no ha acabat, només va caure el teló d'acer, però es va canviar per cortinatges de vellut.

Tot i així, no ens enganyem, Ossètia del Sud vol separar-se de Geòrgia i Geòrgia no ho vol permetre... una història ja coneguda, oi?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Què t'anava a dir...